Lukudiplomi

Mikä on lukudiplomi?

Väinö Riikkilä Seura ry on kehittänyt yhteistyössä Rauman kaupungin koulutoimen ja kirjasto-kulttuuritoimen kanssa Rauman koululaisille lukudiplomin. Lukudiplomin on tarkoitus kannustaa lasta lukemaan ja löytämään kiinnostavia kirjoja. Sivistyslautakunta suosittaa lukudiplomitoimintaan osallistumista. Mukaan voi lähteä yksittäinen luokka tai koko koulu.

Jokaista luokka-astetta (1.-6. lk.) varten on valittu omat kirjat, jotka oppilas lukuvuoden aikana lukee kotona tai koulussa. Kirjat oppilas hankkii itse tai kodin avustuksella kirjastosta tai muualta. Rauman kaupunginkirjaston ammattilaiset laativat kirjalistat. Ne löytyvät myös kirjaston kotisivuilta. Lukudiplomin suorittaminen ei ole pakollista, mutta suotavaa!!!

Lukudiplomeja on neljän tasoisia

  • KULTAINEN DIPLOMI

  • HOPEINEN DIPLOMI

  • PRONSSINEN DIPLOMI

Näiden lisäksi opettajalla on mahdollisuus anoa erityinen TIMANTTIDIPLOMI erittäin ansioituneelle lukijalle.

Lukudiplomikriteerit ja -listat

 Jokaiselle luokka-asteelle on määritelty, kuinka monta kirjaa mihinkin lukudiplomiin on luettava. Oppilas voi suorittaa vain oman luokka-asteensa diplomin.

luokka-aste

pronssinen diplomi

hopeinen diplomi

kultainen diplomi

1.lk

2

6

10

2.lk

3

8

16

3.lk

3

8

16

4.lk

3

8

16

5.lk

3

12

18

6.lk

3

12

18

Lukudiplomilistoissa on erityyppistä kirjallisuutta. Toivottavaa on, että jokainen lukisi kirjallisuutta useammasta kategoriasta.

Kun kirjat on luettu

Kun oppilas on lukenut oman luokkatasonsa kirjat, hän on oikeutettu saamaan lukudiplomin. Yksi koulun opettaja ilmoittaa keskitetysti kaikki koulunsa lukudiplomin saajat huhtikuun loppuun mennessä outi.uola@gmail.com.

Lukudiplomit toimitetaan koululle ennen kouluvuoden loppua ilmoitusten perusteella. Nykyisen lukudiplomin ulkoasun on suunnitellut kuvittaja Markus Majaluoma. Diplomit voi jakaa vaikkapa luokan tai koulun yhteisessä tilaisuudessa tai koulun kevättodistusten jaon yhteydessä. 

Miten lukeminen kontrolloidaan?

  • Lukuharrastusta koskevat tutkimukset osoittavat, että mukavinta lapsista on keskustella ikätovereidensa kanssa lukemastaan. Yhtenä vaihtoehtona voisikin pitää erilaisia luokassa järjestettäviä kirjallisuuskeskusteluja.

  • Mukava suoritustapa voisi olla myös kirjeenvaihto lukijan ja opettajan tai jonkun muun henkilön kanssa. Kirjeenvaihtokavereita voidaan järjestää myös Väinö Riikkilä Seuran puolesta. (Yhteys Juli Aerilaan).

  • Väinö Riikkilä Seura ry voi pyynnöstä toimittaa koululle valmiita monistepohjia luetun suorittamista varten.

  • Pienten lukijoiden kohdalla mukavia tapoja kertoa luetusta ovat myös erilaiset kaaviokuvat, juonipolut, henkilösuhdekaaviot, sarjakuvat ja mandalat.

  • Opettaja voi tietysti myös itse ideoida sopivan kontrollointitavan.

  • Kannattaa muistaa, että toisinaan saattaa olla tarpeetonta kontrolloida luettua erikseen, jos oppilaat esim. lukevat teoksia oppitunneilla.

Timanttidiplomi ja Timanttijuhlat

Opettajat voivat anoa oppilailleen myös timanttidiplomeja. Anomus pitää perustella hyvin, koska timanttidiplomi on tarkoitettu erittäin paljon lukeville tai muutoin lukemisen saralla ansuioituneille lapsille.

Timanttidiplomit jaetaan Timanttijuhlassa, joka järjestetään toukokuun loppupuolella. Juhlaan kutsutaan koulun kautta kaikki timanttidiplomin saajat ja he saavat ottaa mukaan yhden oman aikuisen, jotta kaikki mahtuvat juhlatilaan. Juhlassa on pientä tarjoilua ja lukemiseen liittyvää ohjelmaa sekä juhlava diplomien jako kouluittain. Viime vuosina juhla on kestänyt runsaan tunnin.

Mistä saa lisätietoja?

Jos haluat lisätietoja lukudiplomista, voit ottaa yhteyttä:

Juli Aerila
juli-anna.aerila(a)utu.fi

Outi Uola
outi.uola(a)gmail.com